Dagens ord: WTF


Jag fick en energikick och det är ingen annan vaken som vill underhålla mig så jag tänkte ta det första ordet redan nu. Som ni ser på bilden har jag smugit in en förkortning redan där: WTF! Därför är väll det ett ytterst lämpligt ord att starta med... Jag vet, det är simpla ord som dom flesta redan vet men ska man göra det ska man göra det ordentligt och jag börjar från grunden! 

WTF
Förkortningen WTF står för What The F*ck (ni får själva gissa vilken vokal stjärnan står för ;)). Det finns så klart andra betydelser för förkortningen också, till exempel World Taekwondo Foundation men inom datorvärlden så menar man det förstnämnda(om man inte chattar om taekwondo så klart).

WTF kan du ses nämnas i såväl svenska som engelska chattar, under roliga bilder och även i verkligheten hör man ibland det nämnas. Det är som ett utrop när man ser något konstigt eller häpnadsväckande. Om jag t ex såg en blå pingvin flyga förbi utanför fönstret skulle jag kunna skriva "WTF! Det flyger en blå pingvin utanför mitt fönster!". 

Det används också i det engelska språket som ett klagande, på svenska skulle "va fan" kunna ses som översättningen. Särskilt på tv-kanalen  MTV kan man höra mycket svärande i programmen och jag har mer än en gång hört någon dra till med "WTF man! What the hell are you doing?" och liknande.

Kommentarer

Skriv vad du vill:

Namnet här:
Ska jag minnas dig?

Mail: (publiceras inte, bara ft0 som får den)

Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0