Gotländska

Kalla mig pluggis men jag vet själv att det inte är sant... Jag sitter på en söndag och läser igenom fakta om gutniskan/gotländskan till en fördjupningsuppgift i SvA. Det är kul! Jag har hela mitt liv besökt gotland minst en gång per år och på så sätt lärt mig några ord. Nu har jag också kommit fram till att gutniskan låter lite som danskan. 

Har suttit och läst BIBELTEXTER högt för mig själv inne på mitt rum... Fast på gutniska då :)

Shit pomfrittes... Jag upptäckte just att slake är ett gotländskt ord, jag har alltid trott att det var ngt alla använde. Finns ju inget annat ord att ersätta det med... För er som inte vet säger man slake till all uppspolad tång och sjögräs som brukar ligga längs stränderna. Den brukar ligga och ruttna och stinka... 

"Nej vi går en bit till det är så mycket slake här" är en mening jag säger många gånger per år när vi letar efter den perfekta platsen på stranden.

Kommentarer

Skriv vad du vill:

Namnet här:
Ska jag minnas dig?

Mail: (publiceras inte, bara ft0 som får den)

Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0